Innovaties

Retailbedrijven worden technologiebedrijven

Onderstaande icons geven in een oogopslag de vernieuwing aan in de store. Op de overlay van de icons worden de instore technieken weergegeven. Retail bevindt zich momenteel volop in de transitie naar technologisch gedreven concepten. De tijd van winkel openen, deur opendoen en afwachten tot een klant binnenkomt ligt definitief achter ons. Retailbedrijven worden technologiebedrijven..


Dynamic pricing

Een nieuw fenomeen dat binnen e-commerce is ontwikkeld. Amazon als voorbeeld verandert dagelijks meer dan 2.5 miljoen maal haar prijzen van artikelen. Dit fenomeen is nu ook geautomatiseerd instore beschikbaar in de vorm van shelf pricing en dynamic pricing via hangtags aan producten. Afhankelijk van de keuzes via welke systemen dit model aan het platform is gekoppeld kan een keuze worden gemaakt dynamic pricing gelijktijdig op meerdere verkoopkanalen in te zetten.

video mapping

Dit is een projectietechnologie die wordt gebruikt om voorwerpen, vaak onregelmatig gevormd, om te zetten in een weergave-oppervlak voor videoprojectie.

Denk aan het gebruik in etalages, op displays, wanden en gebouwen. 

 

paskamer verlichtingsmodule

De paskamer is een belangrijk onderdeel van de customer journey. Een hoog behaaglijkheidsniveau speelt een belangrijke rol in de conversie tijdens het passen van de producten. Een verlichtingsmodule in de paskamer en passpiegel past het verlichtingsniveau aan de omstandigheden aan waarin de consument het product draagt, bij daglicht, thuis of een avondje uit. De kleurtemperatuur wordt aangepast via de elektronische signalen die de chip die zich op of aan het product bevindt zendt.

dashboards

Dashboards zijn er in verschillende soorten en maten. Het is een visuele weergave van belangrijke informatie op één scherm. Het toont de belangrijkste KPI’s op interactieve schermen als smartphone, tablet of PC en via scrollen, filteren of drill-down technieken kan snel een analyse worden gemaakt door af te dalen naar diepere niveaus.

CRM systemen

Fabrikant, merk en retailer zullen de consument sterker als in het verleden willen volgen. In de customer journey wordt de consument - met inachtneming van de wetgeving rondom de AVG/GDPR - op alle touchpoints gevolgd. Customer Relation Management systemen maakt het mogelijk de consument tijdens de touchpoints van de customer journey te benaderen. Mails, chat, SMS en eventueel ook koopknoppen spelen hierin een rol. CRM kan verder worden ingezet consumentenhistorie op te bouwen op basis van bezoek- en koopgedrag.

Voorspellende CRM systemen zijn een nieuwe trend die gebruik maken van kunstmatige intelligentie. Deze systemen worden aan het platform gekoppeld en zijn realtime via de POS applicatie beschikbaar.

data connecties

Een van de grootste uitdagingen van deze tijd is de connectiviteit. Ieder bedrijf heeft zijn eigen werkwijze en systemen. Uitwisseling van datagegevens naar andere bedrijven is vaak een uitdagende zaak door het ontbreken van standaardberichtgeving. EDI is zo’n standaard, echter, minder dan vijftien procent van de retailers werkt er mee. De store laat connectie mogelijkheden zien via Excel, CSV, XML, EDI, feeds en de API - Application Programming Interface - waarmee een realtime connecties wordt opgezet. 

mobiele point of sale

Smartphones en tablet worden steeds meer ingezet als een digitale verkoopassistent. Het device biedt direct toegang tot alle gewenste gegevens van de consument, de beschikbare voorraden van de eigen winkel, de aangesloten filialen, de voorraad in het eigen warehouse en de voorraad van de leverancier. Het wordt ook als volwaardige kassa ingezet en in de nieuwste versies kan de consument eenvoudig via de QR code van de diverse betaalsystemen afrekenen. Kassabonnen worden digitaal verstuurd waardoor ook het milieu wordt ontzien.

instore entertainment

Geur, muziek, digital signage, de IKEA ballenbak als voorbeeld voor kinder entertainment, instore commercials via beeld en geluid, augmented en virtual reality spelen een belangrijke rol in de huidige winkelbeleving. De kruidenierswinkel van de jaren vijftig had de winkelbel en de verkoper als entertainment, de moderne winkel laat vooral veel digitale vernieuwing zien.

Instore interactieve beeldschermen

Naast de mobiele point of sale in de vorm van een smartphone of tablet kan er ook een zuil worden geplaatst of een interactief second screen worden opgehangen. Webstores en/of productpresentaties en commercials kunnen daarop worden vertoond, al dan niet interactief. In combinatie met klantherkenning via beacons en wifi kan ook aan gepersonaliseerde berichtgeving worden gedaan.

configurator

Consumenten stellen steeds meer prijs op gepersonaliseerde producten. In de store wordt een gordijnconfigurator en meubelconfigurator getoond waarbij deze producten ook fysiek in de store aanwezig zijn. In combinatie met de VR bril ziet de consument virtueel de gekozen oplossingen.

longtail

Nieuwe technieken maken het mogelijk dat in de winkel een breed assortiment wordt getoond. Fabrikant en merk wordt de mogelijkheid geboden het volledig beschikbare assortiment dat in de logistieke centra voorhanden is in de winkel aan de consument te tonen. Hierdoor heeft de retailer een lager kapitaalbeslag in geïnvesteerde voorraden en heeft zo goed als geen nee verkoop meer.

interactieve etalage

Dit is een applicatie die de mogelijkheid biedt via bewegend beeld etalages te veranderen in bewegende videobeelden of de eigen webshop waar de getoonde artikelen ook na sluitingstijd via een QR code kunnen worden aangekocht.

personal pricing

Dit fenomeen wordt ingezet als aanvulling op loyalty systemen. De individuele consument wordt naast verschillende extra’s die het loyaltyprogramma biedt een nog persoonlijker aanbieding aangeboden in de vorm van gepersonaliseerde prijzen. Personal pricing wordt ingezet wanneer de consument tijdens de customer journey een bepaald touchpoint bezoekt.

augmented reality

Deze technologie verbindt de ‘echte’ en virtuele wereld met elkaar. Aan het gezichtsveld van de consument word extra digitale content toegevoegd. Het is een ‘toegevoegde realiteit’. Het wordt niet alleen in winkels ingezet, ook de productie industrie maakt volop gebruik van deze technieken. Tijdens de werkzaamheden kan de medewerker een bril dragen waarop de computer informatie projecteert. 

instore muziek

Naast geur speelt ook muziek een rol in de stemming van de consument. Achtergrondmuziek speelt in de winkelbelevenis een belangrijke rol. Mainstream, bonkende beat of background. Ieder winkeltype vraagt een eigen sfeer in beleving, muziek mag daarin niet ontbreken.

window shopping

Dit digitale interactieve concept is een idee om gebruik te maken van reeds bestaande winkelvensters en daadwerkelijk activiteit te genereren tijdens de ‘gesloten-uren’ van de winkel. Je kunt bijv. producten weergeven, ze wenselijk maken en mensen ertoe bewegen om daadwerkelijk binnen te komen. Het venster maakte de winkel zelf aantrekkelijk en consumenten zijn meer geneigd om een ​​real-world aankoop te doen.

geautomatiseeerd inventariseren

RFID chips maken het mogelijk dat geautomatiseerd kan worden geïnventariseerd. Deze chips worden in of aan het product aangebracht. Inventarisatie vindt plaats via het geautomatiseerd tellen van de RFID chips middels radiofrequentie. Er bestaan meerdere mogelijkheden dit model op te zetten.

customer experience

Er is steeds meer aandacht voor de customer experience door de toename van grote databases met klantinformatie. Belangrijk is te weten hoe de klant de contactmomenten en haar berichten ervaart en het bedrijf daar tijdens de klantreis op kan inspelen voor een betere klantbeleving.

customer journey

De customer journey speelt een steeds belangrijker rol in de consumentenmarketing. Deze klantreis toont visueel de contactmomenten op alle denkbare kanalen die een consument met het merk of de retailer heeft. CRM systemen bieden mogelijkheden deze klantreis visueel uit te tekenen. Marketeers springen hierop in door tijdens contactmomenten verschillende interacties te ontwikkelen.

geurmarketing

Geur is een belangrijk instrument hoe een consument zich voelt en in de winkel handelt. Vanuit de psychologie achter de geuren is geurmarketing voor retail een wezenlijk onderdeel de consument positief te beïnvloeden en te verleiden langer in de winkel te blijven.

 

inventarisatie via de koekenpan

Producten die van RFID chips zijn voorzien kunnen ook handmatig via een handterminal worden geïnventariseerd. Dit geschiedt door met de terminal langs de producten te lopen, de gegevens worden op de terminal opgeslagen en in het platform uitgelezen.

koffie corner - biertap

Instore bevindt zich een corner waar de bezoeker en deelnemer van de workshop in een aangename omgeving en op een prettige wijze een consumptie en/of een hapje kan nuttigen. In de New Retail filosofie kan dat ook de locatie zijn waar het verkoopgesprek plaatsvindt door het tonen van fysieke producten. Altijd in combinatie met de tablet als virtuele verkoopassistent. En via de Virtual Reality bril worden 3D views van de producten getoond.

loyalty systemen

Als Nederlanders kennen we dit fenomeen al langer. De spaarzegeltjes zijn nog steeds in gebruik en in het digitale tijdperk zien we steeds meer digitale spaar- en beloningssystemen ontstaan. Loyalty punten of beloningen kunnen zowel on- als offline worden verdiend. Ditzelfde geldt voor de verzilvering van deze punten. Het platform biedt de mogelijkheid via de in- of externe CRM applicatie de loyalty bonus aan de consumentendata te koppelen. Deze informatie is realtime in de POS beschikbaar.

betaalterminals

Betalen kan via de klassieke wijze van cash geld, het pinnen via betaalpas en creditcard en de nieuwe manier van mobiel betalen. Mobile payment vindt plaats via diverse aanbieders van smartphone payment concepten. De Point of Sale biedt de mogelijkheid al deze betaalwijzen instore in te zetten.

recommendation engine

Deze applicatie wordt vooral in de digitale kanalen ingezet de consument die inhoud te tonen waarnaar deze op zoek is. Algoritmes en kunstmatige intelligentie op basis van zoek- en koopgedrag wordt hiervoor ingezet.

RFID

Radio-frequency indentification is een techniek om via radiosignalen een product te identificeren. Producten kunnen op het diepste niveau - SKU (Stock Keeping Unit) - in de gehele keten worden gevolgd. RFID chips kunnen worden ingenaaid of bevestigd aan price tags aan producten. Wordt ingezet in de gehele logistieke keten en winkels. RFID biedt ongekende mogelijkheden voor retail, wordt daar desondanks mondjesmaat ingezet.

showroomstore

Door de inzet van het showroomstore concept kan retail op kleinere oppervlakten dan voorheen meer goederen tonen. Of op bestaande oppervlakte bredere assortimenten tonen. In de store worden unieke producten getoond. In de hardware categorieën wordt 1 model getoond in verschillende groottes. In het geval van mode wordt 1 model getoond in een bepaalde maat. In een opvolgende maat wordt een identiek product getoond in een andere kleur. Ook bestaat de mogelijkheid producten samen te stellen via de configurator. Gekochte goederen worden via de point of sale betaald en op een door de consument aangegeven locatie in het gewenste tijdsvenster geleverd.

virtual reality

Via de VR bril wordt een levensechte ’schijnwereld’ gecreëerd waarin de consument toegang krijgt tot locaties als steden, stranden, musea, festivals, winkels of andere plaatsen waar door hoofdbewegingen naar hartelust in een 3D omgeving kan worden ‘gereisd’. De winkel kan worden afgebeeld waarin alle producten virtueel worden getoond. Door inzoomen via de hoofdbeweging kan meer informatie over het product worden opgevraagd en kan het ook worden gekocht en afgerekend.

virtuele passpiegel

Spiegel met ingebouwde virtuele intelligentie die het mogelijk maakt de fit-sizing van de consument vast te stellen en het ook mogelijk maakt producten virtueel te passen. De spiegel ‘ziet’ via het platform de product catalogus met de content en toont de beschikbare maten van de producten. De consument swipet met hand of lichaam waardoor het nieuwe product virtueel wordt gepast.

voice commerce

Spraakherkenningstechnologie verdringt de toetsenborden en dringt langzaamaan ook de huizen en winkels binnen. Grootmachten als Amazon, Google, Apple, Alibaba, Samsung ontwikkelen ieder een eigen standaard. De eerstgenoemde is anno 2018 het verst in de ontwikkeling van de commerciële spraaksturing. Het Alexa systeem biedt direct toegang tot alle producten en diensten van de Amazon website en duizenden bedrijven als Über, Domino’s Pizza, Wholefoods en ook locale restaurants en supermarkten zijn hierop aangesloten. In Amerika zijn al meer dan 10 miljoen huishoudens aangesloten op Alexa. Het systeem is ondertussen in 23 landen actief, waaronder Duitsland, Engeland en is ook in ons land verkrijgbaar.

wifi

Is een draadloos netwerk dat ook in winkels kan worden ingezet. Wat GPS voor buiten is is Wifi voor binnen. Door middle van bluetooth-techniek ontvangt en zendt Wifi signalen naar bezoekers met een smartphone. Kan worden ingezet voor metingen van conversie, verblijfstijd en marketing doeleinden.

content management systeem

De basis van een content managament systeem - CMS - is zoals het woord al zegt content. Werd in het verleden vooral gebruikt voor vulling van de webshop. In de tegenwoordige tijd speelt content de hoofdrol voor de vindbaarheid binnen de e-wereld. In de basis biedt een CMS de mogelijkheid content toe te voegen, te wijzigen en te verwijderen. Dit kan gelden voor webstore, blogs, CRM module, overige gegevens alsmede documenten te publiceren op het web.

webshop 2c

Webwinkels waarin producten direct aan de consument worden verkocht.

webshop 2b

Webshops waarin producent en merk de zakelijke afnemers de mogelijkheid bieden producten via het web te bestellen.