Over de Future Store Arnhem

De Future Store Arnhem laat zien welke mogelijkheden een fysieke store biedt op basis van allerlei nieuwe technologieën. De store is een voorbeeldstore waar online technieken worden ingezet om offline shoppen voor de consument aantrekkelijk te maken. Producent, merk en retailer kunnen nieuwe technieken inzetten de consument tijdens de customer journey op alle touchpoints te bedienen. In de Future store zijn ze operationeel.

E-commerce deed in de negentiger jaren haar intrede en is volop in ontwikkeling naar een digitaal distributiemodel in winkels en web waarin een hoofdrol is weggelegd voor data en een sterk veranderende supply chain. De opkomst van bedrijven als Amazon, Bol.com, Zalando, Alibaba en andere marketplaces brengen grote veranderingen voor de fysieke winkels, binnensteden en winkelcentra met zich mee.

Retail is sinds haar ontstaan aan veranderingen onderhevig. Ooit begonnen met de marskramers en in cycli van vijftig jaar verandert van warenhuizen, hypermarkets, shoppingcenters naar de huidige vorm van sterke gedigitaliseerde distributie waarin stenen en virtuele winkels samensmelten.

Zelfstandig retail heeft in ruim vijftig jaar haar marktaandeel van ruim negentig procent naar minder dan twintig procent zien teruglopen. Deze terugval is vooral veroorzaakt door de opkomst van verticale spelers in zowel retail als verticale productiebedrijven en verticale merken. Voorbeelden in retail hiervan zijn de H&M groep, de Inditex groep waar o.a. Zara onder valt. Voorbeelden van merken zijn Hugo Boss, Esprit en dichter bij huis Floris van Bommel. De opkomende macht van de grote marketplaces zorgt in Europa voor een verdere verschraling van het winkellandschap.

In China is in kort tijdsbestek door de opkomst in digitale ontwikkelingen van grootmachten als Tencent en Alibaba een trend zichtbaar dat bricks en clicks in haar processen wordt samengevoegd. Het lijkt er op dat de Chinese markt zich in een razend tempo verandert. De periode van cash geld lijkt daar voorbij te zijn, de smartphone staat centraal in zowel betalingsverkeer als alle kanalen waar de consument shopt en koopt. Eenzelfde proces zien we in Amerika - in het verleden hét voorland van nieuwe retailontwikkelingen - ontstaan.

Momenteel is retail in Europa volop in beweging naar een model waarin de macht in veel retailsectoren bij de consument ligt. Deze bepaalt waar, wanneer en bij wie wordt gekocht, grenzenloos in een 24/7 model.

Voor de industrie ligt er een forse uitdaging. Met een mondvol buitenlandse kreten verandert de markt naar multichannel crossborder-distributie in een customercentric-omgeving. In gewoon Nederlands betekent dit dat veel retailers en merken zichtbaar willen zijn op alle kanalen waar de consument in een grenzenloze wereld oriënteert en koopt. Waar in het verleden de consument naar een product zocht wordt het voor merk en retailer steeds belangrijker de consument al te bereiken voordat deze de zoektocht naar haar product of dienst start. Een boeiend proces waarin data, automatisering, kunstmatige intelligentie, de smartphone, nieuwe technologieën en marketingtechnieken een belangrijke rol speelt.