Pakjesbezorgers beschikken over moderne apparatuur waarmee de levering kan worden gevolgd. Het vehikel waarmee die levering plaatsvindt, is nog zeer traditioneel, doorgaans een busje. Maar de ruimte in binnensteden is te beperkt voor dit vervoer en slibt langzaam dicht, waardoor behoefte is aan nieuwe en slimme oplossingen. Waar zijn de knappe koppen die dit boontje doppen?

E-commerce wordt verweven in het digitale distributiemodel en dat is een model waarin producent, merk, retailer, logistiek, fulfilment, pakjesbezorgers en overheden gaan samenwerken. Urbanisatie neemt mondiaal sterk toe, ook in ons land zien we dat de trek naar de grote steden toeneemt. Naarmate zich meer mensen in een stad bevinden, zullen er ook meer bewegingen zijn. Meer inwoners, meer toeristen, meer forenzen, meer auto’s, meer fietsen en meer pakketbezorgers. Deze laatste groep bezorgt steeds meer pakjes en dat vraagt slimme oplossingen.

Same day delivery, de éénuurslevering of toch gewoon drie dagen levertijd? De consument kiest veelal voor snelle levering. In Amerika worden restaurantleveringen via Amazon in de éénuursmodus geleverd, dat kost extra geld aan bezorgkosten en de consument heeft dat ervoor over. De pizzakoerier kennen we al wat langer, net als de fietskoerier. Ook vanuit mobiliteitsoogpunt zijn al verschillende projecten getest. Deutsche Bahn had een wild idee met een elektro-auto van Hiriko Fold uit Spanje, uiteindelijk geflopt. Last mile blijkt tot veel nieuwe ideeën, innovaties en oplossingen te leiden.

Er zullen nieuwe modellen moeten worden ontwikkeld om de pakjesleveringen in goede en vooral gezonde banen te leiden. Gezond met betrekking tot verlaging van de milieubelasting. Maar ook gezond met betrekking tot banen, hoewel het begrip ‘banen’ niet helemaal vrij is van dubbelzinnigheid. Meer pakjes leiden tot meer handelingen en meer banen. De eerste conclusie is dan: meer pakjes en meer bezorgers leiden tot een volledige congestie van de binnensteden. Lokale overheden, bedrijven en universiteiten zijn gevraagd na te denken en met slimme oplossingen te komen. Er is behoefte aan consolidatie van de hoeveelheid pakjes en banen, en tegelijkertijd aan innovatie. 

Reacties

Voeg een opmerking toe

beschermd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden
Annuleren